بیماری پارکینسون را چقدر می شناسید؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

از علائم و عوامل افزایش دهنده بیماری پارکینسون خبر دارید؟ .
??بیماری فلج رعشه ای یا پارکینسون، پس از آلزایمر دومین بیماری شایع مخرب عصبی به شمار می رود. اگر بخواهیم به صورت ساده در این باره صحبت کنیم؛ می توان گفت بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های نورولوژیک است که در اثر این بیماری فرد به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از دست داده و در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری بر شدت علائم آن افزوده می شود. بیماری پارکینسون جزء بیماری هایی است که سیر پیش رونده و مزمنی داشته و بطور عمده در سنین ۲۰ تا ۸۰ سالگی با میانگین سنی ۵۵ سال بروز پیدا می کند. برآوردهای اپیدمیولوژیکی نشان می دهد که بین ۱/۴ تا ۶/۴ میلیون نفر از سالمندان بالای ۵۰ سال در ۱۰ کشور پر جمعیت جهان تحت تاثیر این بیماری قرار می-گیرند. بیشتر این بیماران نیازمند مراقبت های پرستار سالمند در منزل هستند.
.
?پارکینسون چیست؟
.
بیماری پارکینسون بر سیستم حرکتی بدن تاثیر کرده و عملکرد آن را مختل می‌کند. تغییر برخی سلول‌های خاص در مغز (نورون های دوپامینرژی موجود در ماده ی سیاه مغز میانی) باعث ایجاد این بیماری می‌شوند. نورون های دوپامینرژی مسئولیت مهمی بر عهده دارند و آن ساخت ماده‌ی شیمیایی مهمی به‌نام دوپامین است. دوپامین خود ماده ای است که با ارسال سیگنال به مغز (بخش کنترل‌کننده‌ی حرکات بدن در مغز) باعث می شود که مغز فرمان حرکت را به ماهیچه ها ارسال کند. در افراد مبتلا به پارکینسون این سلول های عصبی دیگر به درستی فعالیت نمی کنند و در نتیجه، ترشح دوپامین کاهش می یابد. نتیجه ی این روند این است که فرد در اعمال حرکتی دچار مشکل می گردد. این اعمال حرکاتی شامل مواردی چون: حرف زدن، نوشتن ،کارکردن، لباس پوشیدن و حتی پلک زدن می شود.
.

??علایم بیماری پارکینسون:
.
علایم بالینی این بیماری و در واقع نشانه های متمایز این بیماری عبارتند از:
.
▪️لرزش یا ترمور :
.
ابتدایی ترین و شایع‌ترین نشانه این بیماری لرزش دست است، که اغلب اوقات افراد و خانواده ها بوسیله ی این نشانه متوجه مشکل و بیماری می شوند، البته به این معنا نیست که همه ی افراد مبتلا به پارکینسون این نشانه را تجربه می کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که هر لرزشی به معنای بیماری پارکینسون نیست. معمولا در این بیماری لرزش فقط در یک دست یا پا، یا یک طرف بدن ایجاد می‌شود. برخی از مشخصات این لرزش ها عبارتند از: ایجاد لرزش و افزایش شدت آن در زمان بیداری و کاهش لرزش ها در هنگام خواب، ایجاد لرزش در چانه، لب‌ها و زبان.
.
▪️کندی حرکت:
.
این کندی حرکت به این صورت خود را نشان می دهد، که فرد بعد از استراحت نمی‌تواند همانند همیشه و با همان سرعت قبل از استراحت، از صندلی یا تخت بلند شود یا حرکت کند.
.
▪️سفتی یا رژیدیتی (Rigidity) و خشکی اندام ها:
.
فرد مبتلا به پارکینسون در اثر انقباض عضلات، در هنگام حرکت با کاهش چرخش بازو در یک سمت بدن رو به رو می شود. سفتی و انقباض عضلات سبب ایجاد احساس خستگی و درد در افراد شده و ممکن است در نواحی مختلف بدن مثل عضلات پا، گردن و صورت ایجاد شود. .
▪️از بین رفتن تعادل:
.
یکی از موارد اصلی برای برطرف کردن نیازهای روزمره، تعادل است که از آن به عنوان توانایی حفظ مرکز ثقل بدن در محدوده سطح اتکا در نظر گرفته شده است. عدم تعادل یکی از بارزترین علائم بیماری پارکینسون و از بزرگترین عوامل افتادن در این افراد است. برخی افتادن های مکرر در روز را گزارش کرده اند. به همین دلیل، خطر آسیب هایی مانند شکستگی مفصل هیپ در این افراد بیشتر است، به طوری که در افراد مبتلا به پارکینسون شکستگی هیپ پنج برابر افراد سالم اتفاق می افتاد و این خود هزینه های اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می کند. این افراد برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به پرستار سالمند برای مراقبت و نگهداری نیاز دارند.
.
▪️▪️علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، علائم و نشانه های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در همه افراد به صورت کاملا واضح بروز پیدا نکند. این موارد عبارتند از:
.
بی قراری در خواب و یا خستگی در طول روز.
صدای یکنواخت و یا لکنت زبان
دشواری در بلع.
مشکلات حافظه، گیجی یا زوال عقل.
پوست چرب.
یبوست.

عوامل افزایش دهنده ی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون:
.
تعیین عواملی که ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش میدهند، تا حدود زیادی ممکن نیست. چرا که هنوز علل این بیماری به صورت کامل شناخته نشده است اما یک سری عوامل تا حدودی می توانند احتمال ابتلا به پارکینسون را افزایش دهند مثل: کهولت سن، سوابق خانوادگی ابتلا به این بیماری و سموم موجود در محیط زیست همه از عوامل تاثیر گذر در ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. .
????مراقبت ها و درمان های خانگی بیماری پارکینسون:
.
در ابتدا افراد با شنیدن نام بیماری پارکینسون تمام روحیه خود را از دست می دهند و به نوعی زندگی شان مختل می شود. در این زمان نگهداری از سالمند و فراهم کردن شرایط مناسب، در برگشت این افراد به زندگی معمولی بسیار کمک میکند.
.
?????برخی از فعالیت های کمک کننده به این افراد عبارتند از:
.
▪️ایجاد تغییر در چینش خانه: .
تغییر در چیدمان منزل باعث می شود فرد راحت تر در خانه حرکت کند و به نوعی انجام فعالیت های روزمره برایش آسان تر می شود.
.
▪️مصرف غذاهای سالم: .
به افراد مبتلا به پارکینسون توصیه می شود از مواد غذایی گوناگون مثل: میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات، مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی و فرآورده‌های لبنی کم چرب در رژیم غذایی خود استفاده کنند.
.
▪️مقابله با لرزش: .
برای مقابله با لرزش و به نوعی کاهش آن، بهتر است افراد از وزنه های سبک استفاده کنند. با تمرین با این وزنه ها و انجام ورزش های مخصوص تا حدودی می توانند بر روی لرزش کنترل پیدا کنند.
با کمک متخصص گفتاردرمانی بیماران می توانند، گفتارشان را بهبود بخشند.
با کمک متخصص فیزیوتراپی یا حرکت‌درمانی تا حدودی انجام فعالیت های روزانه و شغلی برای این افراد آسان می شود.
افراد مبتلا به پارکینسون با ایجاد تغییراتی در نوع غذا ها می توانند مشکلات مربوط به غذا خوردن و عدم کنترل آب دهان کاهش دهند.
فرد می‌تواند با مشخص کردن هدف‌های متعدد روی زمین و گام برداشتن به سمت آن ها مشکل توقف ناگهانی بدن را کاهش دهد.
.
??????تمام افراد تیم درمان می‌توانند با حمایت عاطفی و آموزش‌های مناسب برای کنار آمدن با بیماری پارکینسون به فرد مبتلا کمک کنند. بیماران مبتلا به پارکینسون از همان مراحل ابتدایی و در تمام طول مدت بیماری نیازمند این کمک ها و مراقبت های تخصصی هستند.
.

مطالعه بیشتر

نیاز به مراقب یا پرستار دارید؟

همین حالا با ما تماس بگیرید